Пазарът на EV разчита на субсидиите, а именно те му вредят най-много

Защото са краткосрочно решение с дълготрайни проблеми

Мартин Дешев,
Audi зареждане зарядна станция EV електромобил

Audi

П азарът на електрически автомобили имаше труден старт. Повечето хора бяха скептично настроени към тези коли и не искаха да ги купуват.

За да помогнат, много държави въведоха субсидии, които практически намаляват осезаемо цените на електромобилите. Целта – да ускори навлизането им и да направи колите по-масови.

И те определено имаха своя ефект. Той стана особено явен след като страни като Германия спряха субсидиите и това доведе до сериозен спад в продажбите на EV. Но спад в краткосрочните продажби далеч не е единственият проблем, който субсидиите създават, казва AutoExpress в свой анализ.

Субсидиите създават фалшиво спокойствие в пазара, че цените на EV са достъпни. След това обаче следват изненади. Сред тях да голямата обезценка на автомобилите, забавяне на растежа на продажбите и рушене на доверието към технологията.

Създава се ситуация, в която на пазара излиза изобилие от EV, които са били купени със субсидия и съответно са се обезценили рязко. Така, когато достигнат вторичния пазар, са с много по-ниски стойности от очакваното от собствениците, казва Филип Нотхард, анализатор в Cox Automotive.

Според Макр Басфорд, директор на Auto Data Solutions, компаниите за оценка на автомобили проявяват „наивност“ по отношение на прогнозирането на цените на EV. Той смята, че те „базират оценките си на опита си с ДВГ, които обаче не се представят по същия начин“.

Например средната прогноза за Tesla Model 3 е, че ще запази 62% от стойността си след 3 години употреба и 58 000 км. пробег. В действителност обаче запазва 55%.

При Porsche Taycan положението е сходно. Вместо да запази 65% от стойността си за същите критерии, тя всъщност ще запази 45%. При по-евтините модели загубата е още по-голяма – очаквания за 29% запазена стойност за Corsa Electric при прогнозирани 46% през 2021 г.

Това е голям проблем за лизинговите фирми, които рискуват огромни загуби, ако не вдигнат лихвите за EV. Руши се доверието и в оценителите, заради големите разминавания между прогнозите им и реалността.

Сегашните надежди са, че през 2027 г. ситуацията ще започне да се променя. Тогава се очаква EV вече да се превръщат в норма, а не в нещо ново или необикновено. Съответно и стойностите им ще започнат да се задържат, но преди да стигнем до този момент, можем да очакваме още подобни проблеми.

коли автомобили електрически автомобил електромобили субсидии за електромобили